Home/ Tekstovi / Strani autori / Biografija Kišomaru Uešibe, drugog Aiki došua 2. deo
Kišomaru shvata da mora da pojača promociju veštine svog oca ako želi da dostigne kritičnu masu studenata koja će garantovati opstanak. Odlučuje da organizuje javne demonstracije. I oko toga se mora boriti sa svojim ocem jer je do tada samo on imao zadatak da demonstrira aikido i to uvek malim grupama odabranih pojedinaca. O Sensei smatra da je zahtev Kišomarua, koji se u suštini sastoji u pokazivanju tehnika tajnog ratovanja bilo kome, neodgovoran. Međutim, shvatajući potrebu da proširi i razvije svoju umetnost, dozvolio je da ga ubede i odgovara Kišomarou sledeće:
“Veoma dobro. Možda je potrebno dopreti do svih nivoa  društva. Ako to pomogne da se očisti mutni potok, ovaj starac će dati sve od  sebe da demonstrira suštinu aikidoa. Već sam te stavio na čelo. Sve dok idete  putem pomoći društvu i pomoći čovečanstvu, nemam primedbu na ovo što  predlažete. Iskoristite ovog starca da vam pomogne da postignete svoje ciljeve.”
                      
Prva javna demonstracija aikidoa održava se 1956. godine na  krovu Takašimai Šopping Centra u Nihonbašiju u Tokiju.
                        

Pet dana dešiji predstavljaju aikido i O Sensei drži završni  deo demonstracije. Ovom prilikom je postavljen klasični format demonstracija  aikidoa i od tada mnogi drugi učitelji počinju da organizuju sopstvene širom  Japana. Još jedan važan događaj je čas koji je bio održan na krovu Ministarstva  odbrane u Akasaki, deo  je ostao sačuvan na filmu do danas.
                      
Prva "Svejapanska demonstracija aikidoa" održana je 5. maja  1960. god. u Jamano dvorani u Šindžukuu i ugostila je skoro 150 stručnjaka iz drugih  veština. Sve ove inicijative mnogo doprinose uspostavljanju reputacije aikidoa  i omogućavaju povratak intenzivne aktivnosti u Hombu Dođo. U kasnim 60-im,  aikido broji preko 2.000 crnih pojaseva.
                      
Prvi instruktor koji je demonstrirao aikido u inostranstvu bio  je Moćizuki Minoru”[18], učenik Džigoro Kanoa i  Moriheja Ueshibe  koji se preselio u Evropu da podučava džudo  i druge budo discipline. Nakon toga,  Tadaši Abe”[19] se seli u Francusku 1952. godine da bi studirao na  Sorboni i koristi svoje slobodno vreme da predaje aikido. Kišomaru brzo  podstiče svoje učenike da odu u inostranstvo kako bi uspostavili aikido kao  zvanični predstavnici Hombu Dođoa. Koiči Tohei odlazi na Havaje 1961. godine  kao prvi Šihan koji je Aikikai zvanično prestavio u inostranstvu. Zatim slede Tada  Hiroši, Jamaguči Seigo, Noro Masamiči”[20],  Tamura Nobujoši, Jamada Jošimicu”[21], Asai  Kacuaki”[22], Čiba Kazuo”[23] i mnogi drugi. Imajte na umu da su većina onih koji tada zvanično šire aikido u inostranstvu studenti formirani prvenstveno pod Kišomaru Uešibom u Tokiju.
                      
Tek 1963. sam Kišomaru počinje da putuje. Njegovo prvo  službeno putovanje vodi ga na Havaje, Los Anđeles i San Francisko,   putovanja od oko tri meseca, što je skoro neverovatno iskustvo za  bivšeg službenika bez novca. Imao je 43 godine kada je prvi put  ušao u avion. Od tog datuma pa do kraja života redovno će putovati  po svetu.
                      
Kišomaru je čovek od pisma i kulture i aktivno širi poruke  aikidoa. Svoje učenje sa tatamija dopunjuje obimnim uređivačkim radom. Kišomaru  je očigledno najsveobuhvatniji izvor informacija koje su nam dostupne o eri pre  i posle Drugog svetskog rata, i iako ga ponekad kritikuju zbog njegovih  ograničenih veština kao istoričara i nekih neizbežnih pristrasnosti, pažljivo  proučavanje njegovog rada je neophodno ako se želi bolje razumeti razvoj aikidoa.  Svoju prvu knjigu jednostavno pod nazivom "Aikido" objavljuje 1957.  godine, a tokom života će napisati još dvadesetak.
                      

Godine 1959. Aikikai počinje sa izdavanjem „Aikido Shinbun“ [aikido novine], koji se štampaju i danas. Kišomaru piše biografiju Moriheja Uešibe 1978. On zna više od bilo koga o filozofiji svog oca, ali ga zanimaju i geopolitika i nauka, takođe žali što mu ono što smatra da je loše poznavanje engleskog ne dozvoljava da bolje komunicira sa strancima.

S obzirom na veliko interesovanje koje se manifestuje u  javnosti za aikido, jasno je da je prostor Kobukana od 80 tatamija postao  previše mali i odlučeno je da se izgradi nova struktura koja bi ga zamenila.  Stari drveni dođo je uništen i zemljište je iskorišćeno za izgradnju  rezidencije porodice Uešiba. Novi Hombu Dojo, trospratna betonska zgrada  (dogradnja je dodata kasnije) otvara se 2. januara 1968. Sadrži ukupnu površinu  od više od 200 strunjača za vežbanje. Završetak tog zadatka donosi Kišomarou  jedno od retkih eksplicitnih priznanja njegovog oca kada kaže: „Dobro si  uradio“ glasom punim emocija. Ova zgrada i danas služi kao svetski centar aikidoa.
                      
Nekoliko dana pre smrti, Morihej Uešiba je pozvao svoje glavne  učenike pored kreveta i rekao im:
                      
“Držite sve zajedno i podržite Kišomarua”.
                      
On nasamo pita Kišomarua da li namerava da nastavi posle  njegove smrti i kada Kišomaru odgovara sa "da", Morihej ostaje spokojan. Morihej Uešiba   umire 26. aprila 1969, i nasleđuje ga  Kišomaru kao drugi došu  aikidoa. Kišomaru održava svet aikidoa što je moguće više ujedinjenim, iako su se  neke grupe na kraju odvojile, što je u japanskim borilačkim veštinama prilično  uobičajeno kad god osnivač umre. Poznato je da Morihej nikada nikoga nije  izbacio, a Kišomaru je sledio isto pravilo. Ova politika još uvek važi pod  vođstvom njegovog sina Moriterua, a neke organizacije koje su napustile Aikikai  postepeno su ponovo  naknadno pripojene.
                      

Međunarodni razvoj aikidoa je bio takav da je uspostavljanje  strukture za upravljanje nekim aspektima vežbanja u inostranstvu  postalo  neophodno. Međunarodna federacija aikidoa osnovana je 1975. godine a Kišomaru  je tada postao njen prvi i doživotni predsednik. Prvi međunarodni kongres održan je u  Tokiju 1976. Godine 1984. broj praktičara širom sveta dostigao je milion.
                      
Glavna poteškoća za Kišomarua je bila da natera visoko vertikalni japanski iemoto sistem da radi zajedno sa horizontalnijim zapadnim sistemom. Ovo poslednje je problematično u njegovim očima, i on vidi vertikalnu strukturu aikidoa kao suštinski uslov za koherentnost umetnosti koja je praktično oslobođena takmičenja i nagrada. Međutim, on je spreman da se nosi sa ovim razlikama kako bi internacionalizovao aikido. Dakle definiše svoju misiju u smislu nastavka stopama osnivača, ali to želi da uradi u okviru strukture prilagođene današnjem vremenu sa sveobuhvatnim ciljem da se uspostavi harmonija između Istoka i Zapada.

                      
Kišomaru tada priznaje da će ako disciplina nastavi da raste,  neizbežno doći do pojave mnogih suprotnosti. Očigledno, uprkos projektu  ujedinjenja aikidoa, neke nesuglasice su bile neizbežne. Jedna od najozloglašenijih  je ostavka Koiči Toheija sa mesta tehničkog direktora Hombu Dođoa. Pored nekih  ličnih problema između njih dvojice, Kišomaru je smatrao da Tohei u svom  nastavnom programu previše naglašava ki, dok je sam smatrao da ki ne treba  odvajati od aikija. Ako se ovo stavi u kontekst sa Toheijevom izjavom da je  jedino što je ikada naučio od Uešibe Moriheja da se opusti, to pomaže da se  bolje razume nepomirljiva razlika u mišljenjima između njih dvojice. Suočen sa  odbijanjem Kišomarua da izmeni nastavni plan i program, Tohei napušta Aikikai  1974. godine.
                      
Mnogo je pisano o tome i argumenti u objašnjenjima onih koji  su to radili su generalno prilično jaki. Pokušaću da se držim činjenica i što  je najvažnije, pružim objašnjenje i kontekst za različite zaključke  koji su doneti.
                      
Videli smo da su Kišomaru Uešiba  i njegovi učenici u velikoj  meri odgovorni za širenje aikidoa posle rata. Nekoliko predratnih učenika O  Senseija je ostalo aktivno, a većina onih koji su započeli posle rata su  zapravo učenici Kišomarua, Toheija i Osave, a ne učenici osnivača. Posle rata,  O Sensei mnogo putuje i kada stane na tatami, to je često nenajavljeno i  uglavnom govori o svojoj filozofiji. Dakle, Japanom i svetom se u velikoj meri  širi Kišomaruova vizija i interpretacija umetnosti njegovog oca.
                      
Iako Kišomaru ostvaruje ono što vidi kao produžetak rada  svog oca (i uz blagoslov ovog drugog), mora se prepoznati činjenica da se  društvene i političke okolnosti razlikuju, a samim tim i da se osnovne  pretpostavke oca i sina razlikuju. Morihej Uešiba  je podučavao”[24] veštinu ratovanja društvenu i političku elitu  unutar kulture rata. Kada je Kišomaru preuzeo vlast, ova ratobornost je manje-više nestala iz duha osnivača”[25], a  japanska kapitulacija je dovela do toga da njen narod snažno odbaci sve što je  povezano sa njegovim bivšim ekspanzionističkim režimom, uključujući njegove  borilačke tradicije i njegovu šinto filozofiju. U tom kontekstu, Kišomaru  shvata da je aikido relevantan zbog svoje poruke univerzalne harmonije i  odlučuje da ga uglavnom predstavi kao sredstvo za to.
                      
Kišomaruova ideja je očigledno bila da što je moguće više  proširi  humanističku poruku koju je Morihej Uešiba  usvojio nakon rata. Kritičarima koji  mu se suprotstavljaju argumentu kvaliteta pre kvantiteta, on odgovara da je  pozitivan potencijal aikidoa takav da poruku treba naširoko širiti i da dok god  ljudi imaju pristup učenju, uvek će biti nekoliko onih koji će dostići izuzetan  tehnički nivo. S druge strane, on se plaši da će veština, ako ostane  skrivena, na kraju izumreti kao i mnoge druge ranije.
                      
Kišomaru takođe želi da promeni praksu kako bi ona ostala  relevantna u današnje vreme, što je možda najveća rasprava u svetu aikidoa.  Ipak, kritikovati Kišomarua na ovoj osnovi znači zanemariti činjenicu da je  Morihej, u svoje vreme, uradio potpuno istu stvar u vezi sa onim što ga je  naučio njegov majstor Sokaku Takeda. Takođe je zanimljivo primetiti da ako  razgovarate sa nekim praktičarima daito riua, možete čuti potpuno iste vrste  kritika koje se iznose kao one protiv Kišomarua, osim što su upućene Moriheju.  Morihej je takođe promenio svoju praksu tokom svog života, toliko da su neki od  njegovih predratnih učenika uključujući Minoru Močizukija i Tadaši Abea rekli  da se više ne prepoznaju u posleratnom aikidou osnivača.
                      
Ne zaboravimo takođe da zahvaljujući izborima koje je  napravio Kišomaru većina nas danas praktikuje aikido i da kritikovanje njega na  osnovu njegovog otvorenog i širokog širenja aikidoa znači uskraćivanje sebi  bilo kakvog legitimiteta da se bavimo ovom veštinom.
                      
Ponekad se kaže da je Kišomaru izabran za došua zbog  njegovih administrativnih veština, a ne zbog tehničkih mogućnosti, ali nema  dokaza o tome prema rečima osnivača. Istina je da Kišomaru nije prvi izbor  naslednika Moriheja, ali treba imati na umu da kada Morihej prvobitno traži  naslednika, Kišomaru ima samo 11 godina i još se formalno ne bavi aikidoom, što  je njega de fakto diskfalifikovalo sa liste mogućih kandidata.
                      
Kada se bavimo pitanjem uticaja Kišomarua na nastavni plan i  program aikidoa, treba razumeti da tehnike Moriheja Uešibe  ni u jednom  trenutku nisu standardizovane i da većina njih nema standardizovana imena.  Znamo da većina tehničkog nastavnog plana i programa aikidoa proizilazi iz  daitoriua, a zanimljivo je da je Tokimune Takeda, sin Sokaku Takede, takođe  morao da uradi dosta posla da standardizuje tehnike i nomenklaturu kako bi preneo  umetnost svog oca svojim učenicima na dosledan način. Kišomaru Uešiba i neki  drugi kao što je  bio Tadaši Abe takođe su morali  da urade isto za aikido.
                      
Iskreno rečeno, broj aikidoka koji su zaista naučili i savladali i takozvani „moderni“ aikido i daito-riu tehnike Moriheja je veoma mali i po mom mišljenju, samo oni mogu da ponude relevantnu analizu promene koje je aikido pretrpeo. Drugi u osnovi govore iz neznanja, ne pružajući nikakve dokaze kojim bi podržali svoje tvrdnje, pa ih stoga treba ignorisati.

                      
Prema Shingenobu  Okumuri”[26], predratnom učeniku Uešibe Moriheja, tri  glavna Kišomaruova doprinosa aikidou svode se na organizovanje, prenošenje i teoriju njega kao borilačke umetnosti. Još jedno zanimljivo svedočanstvo, ono  velikog Rinđira  Širate”[27], još jednog  predratnog učenika O Senseija i jednog od njegovih omiljenih učenika, kaže za  Kišomarua da je on: „poboljšao tehnike [svog oca] “.
                      
Još jedan element koji ne treba zanemariti je poenta koju  Kišomaru iznosi kada kaže:
                      
“[...] Međutim, znalo se da su ljudi koji su videli  demonstracije mog oca pre rata rekli: „Tehnike Moriheja Uešibe su svakako delo  majstora, ali ovo je veoma teško kopirati – na kraju krajeva, možda će biti  ograničen na samog Moriheja Uešibu.”
                      
Jasno je da ovakva kakva je bila, umetnost borenja se teško mogla  širiti. Kao učitelj, Kišomaru shvata da je za prenošenje znanja važno da se ono  predstavi na koherentan i razumljiv način, a to je upravo ono što je on radio.
                      
Što se tiče forme, sve do 1942. godine, pa čak i tokom  znatnog perioda nakon toga, otac i sin se rigorozno bave istom veštinom.  Međutim, jasno je da kasnije Kišomaru favorizuje kružne tehnike. On čak kaže da  s obzirom na to da ideogram 丸 [maru] u njegovom imenu znači „krug“, to je simbol onoga  što za njega predstavlja suštinu aikido tehnike. Uprkos svom dugogodišnjem  iskustvu u aikido oružju, Kišomaru odlučuje da to ne podučava u Tokiju u  skladu sa voljom svog oca koji preferira da početnici praktikuju taiđutsu, i koji  smatra da tokijski dođo nije prikladan za podučavanje oružju.
                      
Videli smo da je Kišomaru Uešiba jasno transformisao aikido,  počevši od elitističke discipline koja je prvobitno bila rezervisana za vojnu  klasu, i oblikujući je u aktivnost od javnog interesa. Odlučno okrenut  budućnosti, smatra da je zlatno doba aikidoa u njegovom razvoju. Sa lične tačke  gledišta, on ispoljava humanističke poglede i o tome piše prilično opširno. Ovo  je u suprotnosti sa starim budoom koji obično funkcioniše u smislu ko je jak, a  ko slab. Objašnjava da je njegova svrha iznad ovoga, da želi da unapredi  čovečanstvo.
                      
S druge strane, rad istoričara discipline pokazao je da je Morihej  Uešiba u nekom trenutku uživao u veoma prijatnim odnosima sa pripadnicima  japanskih ultranacionalističkih krugova i da je to trajelo najmanje do sredine  rata. Priroda tačne ideologije Moriheja tokom ovog perioda je diskutabilna,  ali sve je jasnije da on nije pacifista i da to nikada neće postati. Kišomaru  na tome više puta insistira i dodaje da je aikido i dalje borilačka veština i  da stoga nije pacifistički sistem, čak i ako je sam cilj uspostavljanje mira”[28]. Sazrevanje aikidoa u nešto neagresivno traje neko  vreme i čini se jasnim da su Kišomaruovi napori i pisanje produžetak (kasne)  promene Moriheja Uešibe.
                      
Iz razloga koji su gore objašnjeni, uprkos tome što je veoma  obrazovan o ovoj temi, Kišomaru uklanja većinu religioznih aspekata aikidoa,  posebno kotodamu, uglavnom zbog oporavka od uticaja koji su na njega vršili  ultranacionalisti tokom rata, ali verovatno i tokom rata kako bi se aikidou  dala univerzalnija i izvozna dimenzija. U stvari, sam O Sensei objašnjava Nokeu  da nije potrebno menjati svoju religiju da bi razumeo aikido. Za razliku od  svog oca, Kišomaru sebe ne smatra mostom između neba i zemlje, nikada ne  pribegava ritualima po kojima je Morihej poznat. Kišomaru je pragmatičan i  racionalan čovek koji priznaje da ne veruje nužno u iste stvari kao i njegov  otac, i čak ide toliko daleko da pominje radove velikih naučnika i skeptika u  svojim knjigama kada pokušava da objasni japanski koncept Kia u svetlu aktuelnih naučnih saznanja. On takođe usvaja prilično racionalnu tačku gledišta  u svojoj biografiji Moriheja Uešibe, posebno kada se potrudi da razotkrije  brojne bajkovite priče koje kruže. Sa moralne tačke gledišta, delo Kišomarua je u  skladu sa posleratnim razmišljanjem O Senseija. Posebno se naglašava značaj  homofonije između 爱 [ai: ljubav] i 合 [ai: ujedinjenje, okupljanje] karaktera koji se nalazi u nazivu discipline, što  objašnjava uvođenje koncepta ljubavi u Uešibin sistem.
                      
Tokom svog života, Kišomaru Uešiba je dobio mnoga priznanja  u Japanu i inostranstvu uključujući, 29. marta 1987. “Zui Hošo” medalju  japanske vlad, koja odlikuju pojedince koji su dali značajan doprinos javnom  interesu i obrazovanju. Njegovo zdravlje počinje da se narušava od 1979. godine i  većinu domaćih i međunarodnih obaveza prepušta svom sinu Moriteru. U bolnicu je  primljen u decembru 1998. i umire 4. januara 1999. u 77. godini od respiratorne  insuficijencije. Ceremonija sahrane se održala 7. januara, a zatim javna služba  u sali za sahrane Aoiama 17. januara 1999. Oostavio je iza sebe populaciju od  1,2 miliona vežbača.
                      
Kada sam počeo da vežbam aikido, moram da kažem da o Kišomaru  Uešibi nisam čuo samo dobre stvari. Ljudi su govorili da je daleko od toga da  ispolji talenat svog oca, da je u stvari više administrator, ili da je čak  pogrešno predstavio disciplinu svog oca. Ipak, nepobitna je činjenica da su  većina ljudi koji su mi ovo rekli sami učenici ljudi koje je podučavao uglavnom  Kišomaru, a ne Morihej. Tek kasnije, kada sam se preselio u Japan i upoznao  stvarne bivše učenike Kišomarua, shvatio sam ogromnu količinu poštovanja koju  su vežbači koji su poznavali drugog došua aikidoa gajili prema njemu. Mislim da  svako ko zna malo o istoriji aikidoa i njegovom širenju ne može a da ne oseća  isto duboko poštovanje i zahvalnost prema Kišomaruu i njegovom radu i to bez  obzira na pripadnost ili tehničke sklonosti. Nadam se da će ovaj članak malo  pomoći u tome.
                      
Napomena: Veoma sam zahvalan gospodinu Stenliju Praninu i Piteru Goldsberiju za neverovatan trud koji su napravili tokom godina i bez kojeg ne bih mogao da napišem ovu biografiju. Takođe bih želeo da im se iskreno zahvalim što su mi pružili korisne odgovore kad god sam imao pitanje.
____________________________
napomene:
                  
18 Minoru Moćizuki  (望月 稔, 1907 - 2003) je bio budoka 10. dan  u aikidou, 9. dan u džižucou, 8. dan u iaidou,  8. dan u  džudou, 8. dan u kobudou i 5. dan u karateu, 5. dan u karateu dan u jojucou.  Močizuki je bio jedan od direktnih učenika osnivača džudoa Džigoro Kanoa,  osnivača aikidoa Moriheja Uešibe i osnivača Šotokan karatea, Gičin Funakošija.  Osam godina je proveo u Mongoliji gde je bio aktivni edukator i preduzetnik  projekata za unapređenje komunikacija i navodnjavanja. Močizuki je bio prvi  koji je predavao aikido na Zapadu kada je boravio u Francuskoj od 1951. do  1953. godine kao učitelj džudoa.
                    
19 Tadaši Abe  (阿 部正, 1926 - 1984) započeo je aikido u  Osaki 1942. i nastavio da trenira direktno pod osnivačem u Ivami kao uchi deši  tokom Drugog svetskog rata. Godine 1952, nakon što je diplomirao pravo na  Univerzitetu Vaseda, preselio se u Francusku gde je studirao pravo na Sorboni i  predavao aikido. Vratio se u Japan posle sedam godina i postao šef odeljenja za  međunarodne odnose u Hombu Dođou.
                    
20 Noro Masamiči (野呂 昌道, 1935 - 2013) je bio učitelj aikidoa  i osnivač Kinomičija. Godine 1955, dok je studirao na univerzitetu, njegov ujak  je organizovao da ga upozna sa Morihejem Uešibom, čiji će Noro postati učenik.  U Francusku se preselio 1961. godine.
                    
21 Jamada Jošemitsu (山田 嘉光, 1938 -2023) je bio instruktor 8.  dana aikidoa. Poreklom iz Tokija, za aikido se zainteresovao preko očevog  rođaka Tadaši Abea, koji je bio renomirani instruktor. Pridružio se Hombu Dođou  kao ući deši 1955. godine sa 17 godina. Njegova znanje engleskog jezika  učinila ga je prirodnim izborom za podučavanje američkih vojnika. Preselio se u  Sjedinjene Države 1964. godine i postao glavni instruktor njujorškog Aikikaija  i predsednik Aikido federacije Sjedinjenih Država.
                    
22 Asai Katsuaki (浅井 勝昭, 1942 - ) je instruktor 8. dana  aikidoa. Asai je počeo da trenira u Hombu Dođou sa 13 godina i nastavio je dok  je studirao na Univerzitetu Meiđi. Kišomaru Uešiba ga je poslao u Nemačku 1965.  da predaje aikido. Trenutno vodi školu u Dizeldorfu.
                    
23 Kazuo Čiba  (千葉 和雄, 1940 - 2015) je bio učitelj 8.  dana aikidoa. Rođen u blizini Tokija, bavio se džudoom i šotokan karateom.  Godine 1958. primljen je kao uchi deši u Aikikai Hombu dođo i počeo je da  predaje 1962. Živeo je u Ujedinjenom Kraljevstvu i Sjedinjenim Državama, gde je  značajno razvio aikido .
                    
24 Da li se Morihej Uešiba ikada trudio da predaje formalno,  pitanje je za neku debatu
                    
25 Neću ovde elaborirati temu militarističkog razmišljanja  Moriheja, ali ohrabrujem svakoga da pročita kolumnu profesora Goldsberija.
                    
26 Okumura Shingenobu (奥村 繁信, 1922 - 2008), bio je instruktor 9.  dana aikidoa. Rođen na Hokaidu, upisao je Univerzitet Kenkoku u Mandžuriji  1938. godine, gde je počeo da trenira aikibudo pod vođstvom Tomikija Kendžija.  Postao je deo nastavnog osoblja Aikikai Hombu Dojoa početkom 1950-ih i odigrao  je značajnu ulogu u posleratnom razvoju aikidoa.
                    
27 Rinjiro Širata  (白田 林二郎, 1912 - 1993) je bio instruktor 9.  dana aikidoa. Rođen u prefekturi Jamagata, stekao je 2. dan u džudou sa 17  godina. Pridružio se Kobukan dođou kao uči deši 1933. Kasnije je otputovao u  Osaku sa O Senseiem i tamo ostao kao učitelj.
                    
28 Da bih razjasnio ovu tačku, ohrabrujem čitaoca da pogleda intervju Moriheja Uešibe koji sam napisao za Aikido Journal.