Telo u Budou 2.deo

Hiroši Tada

 

Ovo je drugi deo engleskog prevoda intervjua na japanskom sa Hiroši Tadom.

Možda ćete hteti da pročitate:

deo 1.: istražuje samurajsko poreklo Tada Senseija i njegov susret sa osnivačem Šotokan Karatea Ginchin Funakoshiem.

U ovom delu Tada sensei govori o svom odnosu sa Tempu Nakamurom koji je imao veliki uticaj na Shin-Shin Toitsu Aikido Koichi Tohei-ja.


Shinbuden martial arts dođo u Shinkyou, Manchuko - 1942.

Uchida: Sensei,kada ste postali učenik?

Tada: 4. marta, 25 godine Showa ere (1950. godine).

Uchida: U to vreme šta ste bili čuli o Uešiba Senseiju?

Tada: Napisao sam članak za "Aikido Tanyu“ (beleška: pročitajte Engleski prevod eseja "Dan kada sam pristupio Uešibinom Dojo-u“) , o onome što je moj otac čuo od Ichiro Jano-a, bivšeg predsednika Dai-Ichi Seimeia, kada sam bio učenik osnovne škole. Takođe imao sam dva ujaka u Mančuku (beleška: Okupaciona japanska država na teritoriji Mandžurije u Kini), Shizuo Araia i Motoki Jamazaki-ja i u leto 1942. otišli smo kod Jamazukija kući u Shinkjo (Čangčun) (beleška: glavni grad okupiranog Mančukuoa). To je bilo vreme desetogodišnjice osnivanja Mančukuoa i u Shinkju je održana velika demonstracija Shinbudeua. (神武殿). Propustio sam da je vidim.

Uchida: To je demonstarcija na kojoj je čuveni gospodin Tenrju bio prisutan? Bilo je tu i mnogo uvaženih članova kao što su Hakudo Makaiama (on je organizovao kratkotrajni brak između Nakakura Kijošija i Uešibine ćerke Matsuko).

Tada: Tačno. U vezi sa streličarstvom, osnivač (soke) Honda-ryua je bio tamo. Moj otac ga je dobro poznavao i slikali smo se sa njim u Shinkyu. Još uvek imam tu sliku. Tamo je bio i jedan moj rođak u Arai domaćinstvu koji je godinu dana stariji od mene, išao je tada u drugu godinu srednje škole. On je video demonstraciju Uešibe i rekao mi je da je bila neverovatna. Još tada sam želeo da počnem ali mi je u to vreme majka preminula i rat je postajao sve žešći tako da to nije bilo moguće. Čuvao sam program demonstracije koji mi je dao moj rođak dugo nakon toga. U svakom slučaju Wakamatsu-cho je bio izgoreo sve do Uešibinog Dođoa i kada sam počeo da vežbam tamo su još uvek bile smeštene izbeglice. U dojo-u su bile postavljene pregrade i od 60 tatami prostirki na 20 su živele porodice. Ostalo je oko 40 tatami prostirki na daskama od kojih je 20 bilo u dronjcima.

Uchida: Kakav je bio tadašnji trening? Kišomaru Uešiba je bio zaposlen u to vreme zar ne?

Tada: Tako je. Zvali smo ga Waka-Sensei i imali bi trening ujutru, pre nego što bih otišao na posao i uveče oko pola sedam (18:30). Takođe smo trenirali sat vremena posle pola sedam (6:30) i kada bi prošlo deset (22).

Uchida: Kakav profil ljudi je bio tamo u to vreme?

Tada: Ukupno nije bilo više od 5-6 ljudi, ali je obično bilo studenata iz Wasede ili iz Nishikaia.

Uchida: Da,Katsuzo Nishi, iz Nishi Shiki Zdravstvenog sistema.


Nishi Shiki goldfish vežba (金魚運動) usvojena u mnogim aikido zagrevanjima.

 

Tada: Ljudi koji su u vezi sa tim. To su ljudi koji su došli tako što ih je uputio Nishi Sensei. U to vreme tamo nije bilo nikog da je pristupio Dojo-u bez preporuke. To je zbog toga što se Uešibin Dojo nikada nije reklamirao, čak je i sada tako. Tamo su bila dva brata koja su išla na Hitotsubashi Univerzitet sa Naval Akademije posle rata, Arisaku i Keizou Yokoyama- zahvaljujući Arisaku koji me je uveo počeo sam da idem na Tempukai i Ichikukai.

Uchida: Šta je Sensei Nakamura Tempu radio posle rata? Tempukai je nastao u Taisho Eri (beleška: 1912-1926.) zar ne?

Tada: Taisho godina osma (1919). Postoji knjiga "Unmei wo Hiraku“ ("Opening Destiny",Kodansha 1994.) sa predgovorom koji je napisao gospodin Hikoichi Sugiyama. Gospodin Sugiyama je sadašnji predsednik Tempukaia i bio je doktor na odeljenju za psihologiju na Tokijskom Univerzitetu. Tempu Sensei je samo malo stariji od Uešiba Senseia. Kada je preminuo 1968. imao je 92 godine.

Uchida: O-Sensei je takođe preminuo otprilike negde u isto vreme.

Tada: Tempu Sensei je preminuo 1.decembra 1968. a O-Sensei 26. aprila naredne godine. Ja sam tada bio u Evropi.

Uchida: Dakle niste bili u mogućnosti da budete sa nekima od njih u vreme kada su umrli?

Tada: Ne, moj deda je umro u 93, pa je potom preminuo Tempu Sensei, pa posle njega O-Sensei. Sledeće godine sam se vratio kući. Uspeo sam da se vratim na godišnjicu Uešibine smrti. Rekao sam vratio sam se, a to je zapravo bila veza koja me je vratila nazad. Da se nisam vratio u to vreme, mogao sam ostati u Evropi zauvek.

Uchida: Koje godine ste postali član Tempukaia?

Tada: 1950.

Uchida: Da li je to iste godine? Da li je to odmah nakon što ste pristupili Aikikaiju?

Tada: Ubrzo nakon što sam se priključio Aikikaiju gospodin Arisaku mi je rekao: "Poznajem dobrog učitelja želite li da dođete i da ga upoznate?“ - i ja sam odmah otišao.


Mitsuru Toyama sa ženom i Tempu Nakamura (levo), Nova godina 1935. Toyama je bio vođa povezan s ultra desničarskim društvom "Crni Zmaj" vezanim i sa Morihejem Ueshibom.

Uchida: Kakva je osoba bio Sensei Tempu Nakamura?

Tada: Bio je odličan učitelj. Domaćinstvo Tempu Senseia bilo je jedno od Kazoku-a (beleška: novo plemstvo koje je stvorio car Meiji). Senseiev otac zvao se Sukeoki Nakamura i rođen je u domaćinstvu vladajućeg Tachibana u Yanagawa-hanu pa je onda otišao u Nakamura domaćinstvo kao usvojeni sin. Kasnije je postao direktor u birou Ministarstva finansija iz tog razloga učiteljevi prijatelji iz detinjstva o kojima je često govorio bili su ljudi poput Hisaya Iwasaki-ja (beleška: treći predsednik Mitsubishia). Međutim Sensei je poslat na Kjušu.

Uchida: Shuyukau (beleška: Fukuoka Prefektura, Shuinkam visoka škola). Nakon toga on je ušao u biznis. Bio je predsednik banke, zar ne?

Tada: Taisho godine 8 (1919.) je iznenada prevazišao ova svoja poslovna interesovanja i to je postao početak širenja Shin-Shin Toitsu-ho (beleška: 心身統一法 „Metoda ujedeinjenja Uma i Tela“). Ime asocijacije je bilo: „Toitsu Tetsui Gakkai“(Ujedinjena filozofija i institut za medicinska istraživanja), a popularno ime mu je bilo "Tempukai“. To je postala legalno osnovana fondacija u drugoj polovini tridesetih godina. (beleška: Showa era, tridesete su između 1955-1965.).

Tada: Tempu Sensei je došao u fokus u Shin-Shin Toitsu-ho kroz Karma–yogu i Raja-yogu. Način na koji pojedinac kontroliše um u svakodnevnom životu, zatim koncentracija duha, ujedinjenje.

Uchida: Yoga?

Tada: To je zato što je Tempu Senseija podučavao učitelj Kaliopa asketskom Yoga treningu.

Uchida: Kada je čitate čini se kao da čitate napisanu filozofiju života, ali u Tempukaiu vi ste stvarno radili jogu.

Tada: Za filozofiju Yoge se kaže da je suština indijske filozofije i među literatima Zapada danas se smatra najvećom filozofijom života u svetu. Sadržaj "Unmei wo Hiraku“ je nazvan "istinska kontemplacija“. Na letnjim specijalnim seminarima imali smo sedeću meditaciju ujutru a transkripti su sa predavanja koji je držao Tempu Sensei u to vreme.

Uchida: Pre toga, da li je bilo nekog fizičkog treninga?

Tada: Normalne vežbe i mislim da su se zvale vežbe za ujedinjenje koje stimulišu mišiće leđa (beleška: mišiće koji se uobičajno ne koriste) i vežbe za izgradnju temelja za Kokyu-ho. Zatim npr. mogle su biti i stvari poput osnova telepatskog treninga.

Gore